Szkoła Podstawowa nr 3 im. Kazimierza Wielkiego w Zubrzycy Górnej

Poznaj moje emocje

Kategoria:
„Poznaj moje emocje” – wyjątkowe zajęcia w naszym przedszkolu
W naszym przedszkolu odbyły się zajęcia z cyklu „Poznaj moje emocje”, prowadzone wspólnie z panią pedagog oraz panią psycholog. Celem spotkania było oswojenie dzieci z trudnymi emocjami oraz pokazanie im, że każdą emocję można zrozumieć, nazwać i w bezpieczny sposób wyrazić.
Podczas zajęć omówiliśmy takie emocje jak:
strach, złość, wdzięczność oraz zazdrość.
---
? Historia Felusia – wprowadzenie do rozmowy o emocjach
Podstawą do wspólnej dyskusji była czytana dzieciom książeczka o Felusiu – lisku, który zmagał się z różnymi emocjami i problemami. Dzieci z zainteresowaniem śledziły jego historię, a następnie razem omawialiśmy sytuacje, które wywołały w Felusiu dane uczucia.
Rozmowa pomagała im zrozumieć, że każdy człowiek doświadcza emocji i wszystkie są ważne.
---
? Ćwiczenia i zabawy ruchowe
Po części rozmownej odbyły się różnorodne zabawy i aktywności, które:
utrwalały zdobytą wiedzę,
rozwijały motorykę dużą i małą,
uczyły współpracy, rywalizacji i radzenia sobie z porażką,
pomagały dzieciom w regulowaniu emocji.
Dzieci brały udział m.in. w:
zabawach ruchowych: chodzeniu na czworaka, rzucaniu woreczkami, biegach slalomowych,
zabawach grupowych rozwijających wdzięczność – w kręgu rzucały do siebie piłeczkę i dzieliły się tym, za co są wdzięczne,
ćwiczeniach pokazujących, że każdy może doświadczać podobnych lęków, co budowało poczucie wspólnoty i zrozumienia.
Rzucanie piłeczki rozwijało również koordynację wzrokowo–ruchową, a prace plastyczne ćwiczyły precyzję dłoni i motorykę małą.
---
? Twórcze działania i uwrażliwianie na różnorodność
Dzieci tworzyły własny obrazek Felusia, jednocześnie rozmawiając o tym, że wszyscy możemy się od siebie różnić, a wśród nas mogą być osoby:
z niepełnosprawnościami,
z chorobami,
z różnymi trudnościami.
Podkreślaliśmy, że wszyscy zasługują na szacunek, akceptację i życzliwość, a jednocześnie warto być wdzięcznym za to, co mamy.
---
?? Jak pokonać strach? – zajęcia symboliczne
W kolejnej części zajęć dzieci rozmawiały o tym, czego się boją, po czym malowały farbami swoje „strachy”.
Następnie każdy obrazek został wrzucony do pudełka, a dzieci mówiły mu „papa” – symbolicznie pokazując, że strach można oswoić i pokonać.
---
Poznaj moje emocje 2025
Zajęcia wzbudziły wiele emocji i refleksji. Dzieci aktywnie uczestniczyły w rozmowach i zabawach, chętnie dzieliły się doświadczeniami, a przede wszystkim uczyły się, że emocje są naturalne i każdy z nas może sobie z nimi poradzić.